Pages

Couple

Daisypath Anniversary tickers

Kahwin

Daisypath Anniversary tickers

Followers

Friday, January 27, 2012

tribunal untuk pengguna



TTPM stands for Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia wujud di Malaysia *yey* (bagi sesiapa yang belum tau lagi)



walaupun saya "org legal" tapi TTPM ni mcm tak berapa related pun dengan legal. so, please kwn2 bley expect saya layman dlm perkara hak pengguna ye.



So, there is a close friend of mine yg mempunyai prosiding di TTPM. kes dia fasal apa? mari jgn sebok nak jaga tepi kain org. yang penting dia adalah pengguna yg frustrated terhadap pemberi servisnya dan dia menanggung kerugian dalam beberapa segi termasuk RM. jadi tujuan dia claim di TTPM adalah untuk dpt balik RM dia yg da terbang for nothing tu.. *kesian tau*



so, saya, si layman ni, pergi lah ke "mahkamah pengguna" tu..masuk2 je agak terkejut.. mcm ala-ala mini court. ada bench, di mana "Presiden" duduk di atas tu ala majistret (mcm suamiku syg) untuk mendengar "kes"..ada "interpreter" juga ye bertugas utk panggil2 kes, pass-pass kan barang kes..whoaaaa..! culture shock aku..heheh



STRICTLY NO LAWYER. maka, tiada isu ethics, tapayah pakai baju hitam putih bagai,.heheh..dorg malas nak involve si pem*tar bel*t masuk campur *ooppss* hehe, kalau tak, lambat selesai.



Presiden akan dengar Pihak Yang Menuntut "PYM" punya side of story, then baru dengar apa "Penentang" nak jawab.. Penentang means org2 yg beri servis, syarikat2 la selalunya but individual pun boleh. Then, Presiden terus kasi keputusan yg digelar "Award" dalam tribunal ni.



How untuk failkan tuntutan? senang.. kau pegi ke TTPM yang terletak di Tingkat 5, KPDNKK Putrajaya, atau mana2 branch yg ada (sila layari laman web ini: http://ttpm.kpdnkk.gov.my/portal/index.php) berbekalkan RM5 dan pergi dekat kaunter terus, faham?



if kau sebagai pengguna betul-betul rasa teraniaya, pergi je claim di TTPM,, insyaallah, mesti dapat apa yang kau claim tu.



enforcement dia pun agak kuat, boleh lagi appeal dekat court betul-betul tau,,syabas..! hehe..



sekian.

2 comments:

  1. kecewa ngn ttpm ni...... indah khabar dr situasi sebenar..

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya, saya pun terpaksa setuju dengan Mona, walaupun saya telah menyatakan sebaliknya dalam entri ini. Sebab, from what i've heard, to date, my close friend punya kes dekat TTPM, masih belum dpt apa yang sepatutnya dia dpt. Very bad. I will re-write about TTPM soon.
    Thanks Mona.

    ReplyDelete